Pro člověka je plavání stejně přirozený pohyb jako například běh. Každé novorozeně umí plavat, i když to zhruba v prvním roce zapomeneme. Není to finančně náročný sport, není nutné řešit vybavení, protože plavky opravdu stačí.

Všeobecně se plavání doporučuje na bolesti zad, kloubů a dýchací obtíže. Přirozeně posílíte horní polovinu těla, klouby si na chvíli odpočinou od neustálých otřesů z chůze, kotníky si uleví od neustálé křeče. A dýchání? Kdo z nás by nechtěl, aby se mu lépe dýchalo. Tlak vody na hrudní koš zapříčiní posilování dýchacích svalů (bránice, mezižeberního svalstva atd.).

Jak začít? Existuje spousta přírodních koupališť, přesto bych doporučil bazén. Nejen kvůli teplotě, ale i pro určení vzdálenosti. Není nic příjemného zjistit, že vám docházejí síly a přitom jste ještě daleko od břehu.

Jde-li o styl, je to trochu složitější. Oficiálně zná plavání jen čtyři způsoby: motýlek, znak, prsa a volný styl. Závodní plavání je jedním z nejtěžších sportů na zvládnutí techniky stylu. My tu však nejsme kvůli lámání rekordů, proto si můžeme vybrat svůj způsob v klidu.

Na páteř je velmi vhodné plavání na zádech, kdy jdou ruce soupaž a nohy kopou prsové nohy (žábu). Samotná prsa radím neplavat s hlavou nad hladinou. Zaprvé je to velice namáhavé a zadruhé z toho bolí za krkem. Nebojte se namočit si hlavu a provádět výdech pod vodou. Pod vodou ostatně plavte určité úseky i tehdy, chcete-li se zlepšit v dýchání.

V začátcích plavte asi 30 minut. Zbytek času věnujte regeneraci: horká sprcha pomůže, mnoho veřejných bazénů je dnes už vybaveno i párou nebo saunou. Dopřejte si zasloužený odpočinek a prohřejte si svaly.

A ještě jedno upozornění: plavání je velice návykové. Postupem času se budete chtít zlepšovat a vypilovat styl. Proč vlastně ne, ale v této fázi již potřebujete konzultace s trenérem, jeho rady oceníte především v otázkách techniky. Právě ta někdy představuje tenkou hranici mezi tím, zda si tento sport zamilujete, nebo ho zatratíte.